Jeg vet meg en deilig hage - Garden Living


Yngve ønsker seg småbruk! Han drømmer og digert tun hvor han kan snu lastebilen uten å rygge, med plass til gravemaskin, arbeidsrelatert rot, og sikkert en hel del annet skrot også. Yngve er en samler. Av alt i kategorien ”jeg får sikkert bruk for det en vakker dag…”.

Jeg er ikke helt fremmed for tanken selv, men ser for meg en litt annen løsning: Lastebilen gjemt bak låven, ikke noe skrot verken foran, bak eller i låven, tun med rundkjøring (og en bitteliten påfugl). Og esler på enga som hører med. "Hva skal du med esler?" spør Yngve. Vet ikke, de er søte! Men det kan by på utfordringer å ta med oss huset vårt, noe som er et absolutt krav hvis vi skal flytte.
Tommy og Kenneth har gått for løsning nummer tre: Blomsterbed! Over alt, både på tunet og enga som hører med. Jeg vet ikke hvordan det ser ut bak låven deres, men jeg er ganske sikker på at det er mer estetisk enn lastebilparkering. På Holter finnes en hage så fantastisk at du kan lure på om du har kjørt deg bort og havnet i England.
Lastebiler ingen adgang
Jeg har kjent Tommy siden han var i tenårene og allerede da hadde han er overjordisk estetisk sans. Hagemenneskenes Magnus Karlsen, hvor brikkene er byttet ut med blomster og alle trekk er planlagt. Og han taper aldri! Når Tommy lager bed, krukke-sammenplantning, blomsteroppsatser, kjøkkenhage (uvesentlig hva, bare det inneholder planter), så er han i en annen liga enn oss andre. Og som prikken over i’en møtte han Kenneth, med samme evner og interesser, til hell for oss som mister inspirasjonen til tider. 


Holter er ikke kjent for sine lange somre og milde vintre, det er desto mer inspirerende å se hva de har fått til. Det er bugnende rabatter, hvor alle tilsynelatende lever i harmoni, og når du synes det blir nesten for perfekt, dukker det opp et overraskende element. Ikke upassende, men det skiller seg såpass ut at vi våkner av pastelldrømmen. Gutta vet hva de driver med!


Hagen har de påkrevde vegger og tak, og hvert rom trekker deg inn med en lovnad om at noe fantastisk er bak neste sving. Og det er det…

De har dam, klassisk engelsk grønsakshage, pelargoniasamling og en utrolig fristende planteskole. Jeg forelsket meg i en lysende hvit (nesten litt gul) peon, men Yngve har sagt meg opp som innkjøpssjef etter et par store investeringer jeg gjorde på Hageland og Plantasjen. Så den fikk stå igjen.






Bedene er tilsynelatende ugressfrie, med unntak av en og annen akeleie på rømmen (det kan vi leve med!). Og med sirlige kanter. Hvordan får det til? De har selvfølgelig et redskap for kantskjæring i nettbutikken sin, Garden Livinghttps://www.gardenliving.no. Der har de alt man trenger til hagen, samt et utvalg av planter og frø man bare kan drømme om. 

Men hvordan får de tid? Så, prikle, vanne, plante, selge, skrive bøker, ta bilder, holde foredrag… De har vel ikke lengre døgn enn oss andre? De jobber hele året og har lange dager. Det krever mye jobb å få noe til å se så lett ut! I våres skulle de få hjelp, sier Kenneth. Gartnerspirer på utplassering. Men våren møtte ikke opp, og det er vanskelig å jobbe i en hage dekket av snø. "Alt er så sent i år!", klager Kenneth. Jeg kjenner på (den for anledningen upassende følelsen) glede. Jeg trodde våren var et event jeg var den eneste som ikke var invitert til, og ble kjempelettet når jeg hørte at flere var utestengt.







Tommy og Kenneth har åpen hage hver torsdag fra 12-20. Mer info på facebooksiden deres.

Kommentarer

Populære innlegg