Adele og Torunn redder verden - bier



Dersom biene dør har menneskeheten 4 år igjen å leve, sa Albert Einstein. Albert var unektelig en glup fyr, men han hadde ikke tilgang til nett. Etter en kjapp konferanse med Google viser det seg at påstanden var betydelig overdrevet, heldigvis. Men han er inne på noe. 84% av blomstervekster er avhengig av bier og kollegaene deres. Mangel på bier er dårlig nytt for oss som liker variert kost, og på sikt vil det gi matvaremangel.



Antall bier i verden går raskt nedover. Det er mange grunner til dette, men færre blomster, utstrakt bruk av plantevernmidler, sykdommer som rammer biene og klimaforandringer (hører du Trump?).
Vettskremt gartner


Jeg har alltid vært redd for insekter, og øverst på listen kom de med gule og svarte striper. Dukket det opp en slik slo fight-or-flight inn, og jeg ble Usain Bolt. Nå står jeg rolig lenge nok til å kjenne dem igjen, og jeg får ikke lenger like mye trim. Humlen er søt, lubben og treg og så lenge du ikke prøver å klappe den, bør det gå bra. Vepsen er stor, sint og innpåsliten, tilsynelatende satt på denne jord for å ødelegge utemiddager på sommerstid. Jeg har blitt stukket utallige ganger pga irrasjonelle handlinger i møte med denne. Hvis vepsen setter seg på t-skjorta di er det en dårlig idé å strippe. Innsidetips!
Og så har vi biene, da. Små, lyse og svært konsentrerte om arbeidet de er satt til å gjøre. Så lenge vi ikke går i veien for hverandre når vi jobber, kan vi sameksistere rimelig greit.
Men de sliter, og det ser ikke ut til å snu med det første.
Mange tar grep og alle monner drar. Man har blitt oppmerksom på problemet med gjengroing av kulturlandskap, hageeiere fokuserer på insektsvennlige hager og til og med slottet har ofret noe av parken sin til blomstereng. Og så har vi alle birøkterne da…
Møt Adele og Torunn, hverdagshelter!


De redder verden uten annen belønning en honning. Og mye moro, ser det ut til. De traff hverandre på birøkterkurs, og har nå delt omsorg for 80 000 bier (ca, jeg tok meg ikke bryet med å telle), i utkanten av Torunns vakre hage. Og de er heldigvis ikke alene, bier er i vinden om dagen. Og jeg skjønner hvorfor! Som barn lærte jeg at biene danset for familien sin for å fortelle hvor maten befinner seg. Torunn forteller at de navigerer etter landemerker, og at de bruker synet. De kan blant annet bruke en gild markise som navigasjonspunkt. Så hvis du overtar et hus med "betydelige moderniseringsbehov" (ikke pusset opp siden 70-tallet, på folkemunne), bør du kanskje vurdere å beholde den orange retromarkisen.


Bier har to hovedtrekk, har jeg lært nå. Bringebærtrekket omtrent nå, og lyngtrekk på sensommeren. Er det ikke lyng i nærheten, kan du sende dem på ferie på et sted med mye lyng. 
Men hva spiser de i mellom disse hovedmåltidene? Her kommer vi inn, vi hagemennesker som ikke har nerver til å røkte bier. Alle monner drar, og vi kan sørge for at biene har tilgang til blomster. Slottet har bestemt at 1/5 av slottsparken skal være eng. Kanskje burde vi følge eksempelet i privathager. Hvis man liker nyfrisert plen og blomster på geledd, slik som meg, kan man satse på insektsvennlige planter på geledd.



De 4 bringebærplantene jeg eier metter ikke mange bier, men heldigvis har biene og jeg lik smak når det kommer til blomster. En virkelig vinner blant insektene er kattemynte (Nepeta cataria). Den er flerårig, og med lyseblå blomster og sølvfarget bladverk er den et substitutt for lavendel, for oss som ikke makter å skape fransk klima i hagen. Det summer alltid rundt en kattemynte, og som navnet hentyder er den også godt likt av katter. Noen kaller det kattehasj, og har du en katt med tendenser til rusmisbruk, vil denne elske deg for plantevalget.




Kommentarer

Populære innlegg