Sensommerhagen min


Jeg har tilsynelatende fryktelig mye å si om thujahekker og gressplener. Siden de fleste hager i Norge har minst én av det to nevnte, er dette nyttig kunnskap for de fleste. Men i dag tenkte jeg at dere skulle få et innlegg med fullstendig bortkastet informasjon: En sensommerpresentasjon av min egen hage.


Jeg skriver ikke så mye om den. Det er ikke fordi jeg ikke liker den, men jeg har ønsket at bloggen skal gi nyttige tips til hageeiere, og når det kommer til min egen hage er det langt mellom liv og lære. På mange måter gjør jeg alle feilene i boka.
Overordnet plan for hagen
Her er jeg skikkelig flink! Jeg planlegger hele vinteren og når våren kommer har jeg et klart bilde av hvordan hagen skal bli. Problemet er at jeg har ulik plan hver sesong. I fjor gikk jeg for duse pasteller som var strengt avstemt. Gult, oransje og knæsje rosafarger var ikke velkomment. Det gikk kjempefint, til jeg forelsket meg i en gul rose og uken etter en oransje valmue. Derfra gikk det nedover med pastelldrømmen.

Strengt avstemte pasteller med klare avvik 

Denne vinteren tilbragte jeg timesvis på Pinterest, hvor jeg siklet på hager som var hovedsaklig grønne. Forskjellige bladfarger og fasonger, mange busker klippet i stramme fasonger og få innslag av blomster. Se den danske bloggen Havetid, så får dere en idé om hve jeg tenkte. Så fort telen gikk, spadde jeg målbevisst ned en litt sliten buksbom som hadde overvintret i potte. Deretter hastet jeg til hagesenteret på jakt etter hasselurt, som skulle bli den nye grunnstammen i hagen min. Hagesenteret hadde ikke hasselurt, men de hadde noen skikkelig knæsj-rosa floks. Dermed gikk både årets og fjorårets plan i grøfta.

Fjorårets nei-farge, årets ja-farge

Prosjektledelse
Fullstendig fraværende! Tenk Sinnasnekkeren, bare i hageutgave. Jeg begynner alle steder på én gang og blir sjeldent ferdig med prosjektene. Jeg har som sagt lett for å handle planter på impuls (jeg er generelt veldig impulsstyrt) og disse plantene må jo stå et sted. Dermed tar jeg spaden fatt og plenen må vike for et nytt bed. Og små bed ser aldri frodige ut, så jeg tar i litt når jeg først er i gang. En stund senere finner jeg nok en plante jeg bare må ha, men som ikke nødvendigvis passer til plante nummer én = nok et bed!





Både blomster og bed vokser hver sesong
Budsjett
Et budsjett er en oppstilling over forventede inntekter og kostnader for en virksomhet, organisasjon eller offentlig myndighet eller forvaltningsorgan i løpet av en bestemt periode (Wikipedia). Atte hæ?? Det er jo totalt uforenelig med impulsivitet! De nye, store bedene fylles jo ikke opp av én plante. Det medfører mersalg hos hagesenteret og underskudd på kontoen. Det blir en del strenge medarbeidersamtaler i løpet av sesongen og i år ble jeg til og med sparket som innkjøpssjef i Familien Samuelsen AS. Men når hagen ser slik ut veier det nesten opp for litt kjefting.




Sesongplanlegging
"Du som er gartner har sikkert blomstring hele sesongen". Nope! Av en eller annen grunn har impulsene mine de siste årene stort sett omhandlet høstblomstrende stauder. Dermed er det lite sprut her før astilber, høstfloks og høstasters blomstrer. Når sesongen starter er det gjerne vårblomstrende stauder som står og frister i hagesenterene. Derfor er det underlig at årets første innkjøp var 8 rosa høstasters. Neste år skal jeg hovedsaklig kjøpe vårblomstrende stauder. Det er i hvert fall planen...
    





Kommentarer

Populære innlegg