Hagen på saga


Litt bortgjemt i Enebakk, forbi en flokk inngjerdet hjort som sannsynligvis ender på middagstallerkenen, finner man Hagen på Saga. En perle av en hage med planteskole og en liten detaljbutikk. Navnet gir meg assosiasjoner til eventyr, noe som passer bra siden hagen oppleves litt magisk der den dukker opp inni skogen. Men navnet stammer visst fra en gammel sag som sto der i attenhundreogoldemor.




Min egen hage kategoriseres som skrånende, mens denne hagen best beskrives som bratt, noe som skiller den fra alle andre visningshager jeg har besøkt. Mange ville gått for en løsning med duk og bark (gjesp!), eller klinket til med en mur selv Trump ville vært stolt av.

Eierne Morten og Linda tok ikke den enkleste veien, men valgte i stedet å jobbe på lag med naturen. Resultatet er bed i terrasser, stier, trapper og et uendelig antall sitteplasser. Sitteplassene er sikkert en nødvendighet, for å løpe opp og ned i denne hagen gir samme trimeffekt som en step-time. Løsningen er neppe billigere enn hagenes svar på Trump-mur, i hvertfall ikke sett i antall arbeidstimer. Men den er fryktelig mye penere.



En annen ting som gjør denne hagen unik, er mangelen på regler. Alt ser ut til å være lov. Her følges ingen hagestil slavisk, det finnes ingen strenge fargeskalaer eller moderasjon i antall arter. Pasteller og skarpe gulfarger går hånd i hånd og materialbruken bærer litt preg av "man tager hva man har". Jeg får assosiasjoner til et barn med fri tilgang til fargestifter og med kunstneriske evner. Hagen er leken og uformell, med overraskelser bak hver sving. Man kan tilbringe timesvis i hagen og stadig oppdage noe nytt. Jeg vet det, for jeg har prøvd! Flere ganger...





Bratte hager har langt flere utfordringer enn eiernes kondis. Det er særlig to ting jeg synes er vanskelig: Infrastruktur og skjerming. Ingen liker å gå på skrå, så veinettet krever litt arbeid. På Saga er det ikke tatt noen snarveier, både stier og sitteplasser er i vater og bakkene er tilpasset late gartnere fra Blaker. Den jobben har kostet mye svette og kalorier! 




Bratte hager er vanskelige å skjerme, man kan naturlig nok ikke lage en vegg nederst i hagen som skjermer på toppen. Her er problemet løst på elegant vis med skjerming på hvert platå og blikkfangere som leder blikket vekk fra utsikten. Dermed er utfordringen med rominndeling i hagen også løst. Jeg vet det er litt utsikt der, for etter tre timer var jeg såpass trygg på at jeg hadde fått med meg det meste at jeg hevet blikket. Det er mulig de ser mer fra huset, men med tanke på den organiske solskjermingen, har jeg mine tvil.






Et lite gløtt til verden utenfor, men sannsynligvis ikke fra soveromsvinduet...
Hilde har utpreget estetisk sans og har skapt en drøm av en utestue jeg kunne flyttet inn i! Jeg forsøkte meg faktisk på noe lignende på terrassen på Høybakk. Men min uteplass så alltid ut som om noen hadde bombet den med puter og planter. I stedet for ro og harmoni fikk jeg en intens trang til å rydde.




Den lille planteskolen er like innbydene som resten av hagen. Tidligere på sesongen vet jeg at du kan gjøre en del varp når det kommer til roser. I tillegg har de egenproduserte sommerblomster.


Har du opplevd å kjøpe en sommerblomst hos de store hagekjedene som blomstrer overdådig når du kjøper den, men som sturer etter en stund? Årsaken er at planten presses i blomst med en kombinasjon av kraftig gjødsling, liten potte og hormonsprøyting. Planten bruker rett og slett opp energien.



På Saga produseres sommerblomster på "gamlemåten". Det er ingen sprøytemidler og plantene får tid til å modnes i eget tempo og i norsk klima. Kanskje med hønsegjødsel fra egne høner også.

Nå i august er utvalget litt lite, men ta en tur neste vår for å fylle krukkene med sunne, sterke planter. Prisene er hyggelige også!





google-site-verification: google15c91f95a7cd89ef.html

Kommentarer

Populære innlegg