Vårløk



Yngve og jeg bruker ikke å kjøpe bursdagsgaver til hverandre. Men i år dukket det opp en diger pakke fra Zimtrade, med mitt navn på. Overraskende for Yngve, ikke så overraskende for meg.

Yngve visste ikke engang at jeg ønsket meg blomsterløk. Og HVIS han skulle kommet på tanken (høyst usannsynlig), hadde han krysset av litt hist og her på første side i onlinekatalogen, for det "gikk sikkert i det samme hele vegen". Sannsynligvis ville jeg endt opp med en eklektisk blanding av oransje tulipaner, rosa liljer og blandingsposer med krokus. Jeg liker ikke oransje, liljer fungerer ikke her, og krokusblanding har jeg nok av. 


Spenstig fargeblanding, ikke helt for meg...
Det var enda godt jeg tok saken i egne hender! Og gjett om de hendene jobbet febrilsk på tastaturet! Planen var egentlig å legge alt jeg syntes var fint i handlevognen, og så fjerne en del, før jeg sendte bestillingen, slik at kun de fineste ble kjøpt. Jeg vet ikke om det er bevisst eller ikke, men Zimtrade sin handleliste er litt uoversiktlig, alt var fint og jeg var litt sliten i pekefingeren. Så jeg endte med bare å trykke "bestill", uten videre luking.

Jeg fikk en fornemmelse av at jeg hadde vært ivrig på enter-tasten, når en hyggelig dame fra Zimtrade ringte og forsikret meg om at tulipanen "Mystic van Eyck" var fin, men trengte jeg virkelig 150 sykker?? Det var forøvrig veldig god service, kudos til Zimtrade! For jeg trengte ikke tulipaner i det hele tatt. Jeg synes de er vanskelig å tilpasse i bedet, og bladverket er stygt langt utover sommeren. Men damen var så søt at jeg beholdt 90...



Det endelige omfanget gikk opp for meg da jeg åpnet pakken. 804 løker! Og jeg hadde åpenbart en forkjærlighet for krokus den kvelden. Herregud så mye krokus! Men de er lette å plassere, de tar ikke stor plass og bladverket er så lite at det raskt blir dekket av stauder etter blomstring. Og så er de så vakre! 




Andre favoritter er narcisser. Først og fremst de hvite ligger mitt hjerte nær, de lyser så fint opp på våren, når alt annet er litt brunt og trist. Det har etterhvert kommer mange sorter på markedet. "Mount Hood" har blomstret villig i hagen hver mai. I år får den følge av den lille "Bellsong" med hvite kronblader og rosa trumpet. Den fylte, flerblomstrende "Cheerfulness" fikk være med på grunn av navnet. "Obdam" har store, fylte blomster og "Rosy Sunrise" har en spennende, rosa trumpet.




Og så var det tulipanene, da. De er jo nesten obligatoriske i en vårhage. I tillegg til den visstnok fine "Mystic van Eick", har jeg kjøpt en spennende fargeblanding av "Shirley" og "Negrita". Noen hvite tulipanet ble også med på lasset. Jeg har en plan om å plante de mellom høye, sene stauder. Forhåpentligvis skjuler staudene bladverket etter blomstring, slik at det får visne ned naturlig uten å plage min estetiske sans.


Planting (legging) av løk er veldig enkelt! Hvor dypt løken settes, står på pakken. Jeg bruker ikke tommestokk, men prøver å få det riktig. Legges løken for grunt, kan den fryse, legges den for dypt, blir det lite blomstring. Men slike løker er driftige saker, og klarer ofte å flytte seg til riktig dybde etter et par sesonger (hvis den ligger for dypt altså, ved det andre alternativet er den jo død, og gjør det døde individer gjør etter å ha blitt lagt i jorda). De kan til og med "snu" seg, hvis de skulle havne på hodet.



Løkene skal ikke gjødsles nå på høsten, men jeg velger å gi de en langtidsvirkende matpakke. Her kommer benmel inn i bildet. Benmel er rett og slett ben som blir til overs etter slakting, som varmebehandles og knuses. Jeg bruker alltid benmel når jeg planter krevende planter som roser og clematis. Benmel inneholder mye fosfor, som gir god blomstring og rotutvikling. Rotutvikling er viktig så sent på sesongen, for det gir bedre overvintringsevne. De fleste vårløk er ikke kravstore, men jeg ønsker å gi de best mulig utgangspunkt, slik at de belønner meg med god blomstring.

Er jorden dårlig, eller veldig leirholdig, blanderjeg i kugjødselkompost og god blomsterjord. I hagen min er det VELDIG vått om dagen, så jeg gjør mitt beste for ikke å tråkke i bedene. Da kollapser jorden, og blir hard og uten struktur. Løkene bør få god kontakt med jorden, så jeg presser de godt med, men er forsiktig med å pakke de for hardt.

Og så er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på våren...




Kommentarer

Populære innlegg