Paint it black!



Hagen ligger i vinterdvale, så det er ikke så mye å gjøre for en gartner i januar. Helt arbeidsløs er jeg ikke, jeg har noen frø som skal i jorden på denne tiden.
Jeg kommer tilbake til det. Ellers er januar en måned for planlegging, selv om det er ris til egen bak. Når dagene blir lysere og planene formerer seg, så er det frustrerende å sitte tiltaksløs mens man venter på at kong vinter skal abdisere. Frustrasjonen er til å ta og føle på. Det får være måte på hvor lenge man skal la seg begeistre over rim på trærne og snø på bakken!


Alex er svært begeistret!
Ironisk nok begynner jeg med å dra frem noen gamle ideer. Innlegget skal handle om fjorårets trend, muligens enda eldre. Trender sprer seg sakte men sikkert ut fra opprinnelsestedet, og Norge er ofte sist i rekken. Det gjelder alt fra klær og musikk, til hager. Derfor trekker jeg frem fargen svart.
Når jeg er ute og reiser i det store utland kjøper jeg alltid med meg hageblader. Siden de fleste reisene mine går til eksotiske Charlottenberg, blir det mange svenske hagetidningar. Det er egentlig greit, for svenskene har omtrent de samme klimautfordringene som i Norge, så ideene er gjennomførbare. Med unntak av reportasjene fra det forjettede land, eller Skåne, som vi hagegale bruker å kalle det. Jeg plukker også opp en del blader fra England, men det skaper mest misunnelse, så jeg prøver å slutte.


I fjor var fargen svart dominerende i alle svenske hageblader. Det var svarte hus, svarte uteplasser, svarte møbler og svarte blomster. Jeg så det i et par engelske magasiner også, så svenskene kan heldigvis ikke ta æren for denne trenden, men jeg må bare innse at de er tidligere ute enn meg. Det er mange trender jeg klør meg litt i hodet av, og som jeg håper glir over raskt, men her tror jeg vi har en vinner i mange år fremover. Svart fremhever planter på en fantastisk måte. I motsetning til forgjengeren Hvit, gjør den ikke fargene blasse. Svart bakgrunn fremhever selv den sarteste pastell og inntrykket blir frodig og eksotisk. Svarte overflater blir også varmere i solen, slik at plantene får litt høyere temperaturer å kose seg med, noe som ikke er å forakte siden den nordiske sommeren ikke alltid bidrar med bikinivær. Fargen er genial!

Jeg ble superinspirert, selvfølgelig, og den umiddelbare innskytelsen var å male huset svart. Jeg har alltid sagt at huset vårt var designet for å være hvitt, det vet jeg fordi det er jeg som er arkitekten, men jeg var villig til å endre reglene. Planene ble raskt avvist av min bedre halvdel som påpekte at vi malte huset i fjor. I tillegg blir en svart overflate veldig varm. En arkitekt kunne fortelle oss at svart panel kunne oppnå en temperatur på 70 grader i solveggen. Og vi har myyyye solvegg! Og så liker ikke Yngve fargen svart, og noen ganger får han være med å bestemme. Dermed ble den ideen skrinlagt.

Siden huset, garasjen og ikke minst gårdsplassen tar opp mesteparten av tomten, så hadde jeg ikke så mye plass å boltre meg på. For et par år siden bygde Yngve noen portaler av restematerialer. Tanken var å få litt høyde, vegger i hagen og alt det der... Mannen min er handy, men med det utgangspunktet var de ikke akkurat kunstverk, men de skulle jo dekkes av frodige klatreplanter. Planen fungerte til en viss grad, men klatreplantene er jo alt annet enn frodige mesteparten av året. Etter et par strøk med svart beis ble de mye finere. Og når klematisen var på sitt vakreste (rett før det ble vinter igjen) framhevet den svarte fargen blomstene, akkurat slik jeg hadde tenkt


Pallekarmene mine hadde fått den flotte, værbitte patinaen som var på moten for noen år siden. Det var en av de trendene jeg håpet at gikk fort over, så jeg hadde ingen sentimentale følelser når jeg dekket årevis med forvitring med sort beis. Både de opphøyde jordbærbedene og karmene i drivhuset ble en anelse moderne, og i teorien fikk planterøttene et par varmegrader ekstra å kose seg med.



Til og med svart hund
Til sommeren håper jeg å utvide det svarte prosjektet mitt. Kanskje det kommer et lite byggverk til og kanskje jeg skal prøve meg på et par av de svart-ishe plantene som er på markedet. Kanskje jeg kommer i mål før neste trend setter inn. Som jeg tipper blir nyansene fra grønn til blått. Jeg er synsk...

Kommentarer

Populære innlegg