MÅ du egentlig gjøre noe i hagen i oktober?


Blir det snø?  Blir det snø til jul? Når kommer julemarsipanen (nå!). Blir det skiføre? Blir det skøyteis? Når kan vi pynte til jul (lille julaften her i huset). Blir det mye holke....? Osv... Vi nordmenn har mange bekymringer på denne tiden av året.

Men for oss hageeiere er det særlig én bekymring som skiller seg ut: Barfrost! Bare navnet får det til å gå kaldt nedover ryggen min (så dere det ordspillet??). Barfrost tar livet av fler hageplanter enn rådyr, jordrotter og uforsiktig omgang med Roundup til sammen! Og for å bidra til å legge en demper på stemningen; utsiktene er ikke gode i år! September har vært rekordvåt, og de fleste jeg kjenner har klissbløte hager. Kommer frosten før snøen blir det trøbbel!


Med såpass triste utsikter er det fristende å gå i hi foran peisen med en god bok. Men vi er ikke helt i mål enda. Her kommer noen tips om høstsysler i hagen.
Dette du gjøre:

Klippe plenen!

Dette er ikke lett når naturen til stadighet skal overgå seg selv i nedbørsrekorder, men det er såpass viktig at jeg anbefaler både skulking fra jobb og brudd på helgedagsfreden, dersom det skulle dukke opp en mulighet. Selv rakk jeg ikke det i fjor, dvs det var et par fine dager i slutten av november, men jeg syntes det ble litt pinlig å starte gressklipperen samtidig som alle andre hang opp adventslys. Den avgjørelsen angret jeg på frem til juni, for det lange fjorårdsgresset kvalte effektivt årets nye skudd.






Vanligvis bruker jeg bioklipp, men sent på sesongen er oppsamleren din venn! Du vil ikke la det ligge igjen kladder med vått gress, for plenen liker som sagt ikke gressdekke. De som imidlertid liker dette er andre hageplanter. Siden jeg plantet en viss mengde blomsterløk i år, vil jeg ikke ha det i bedene mine, men jeg strør på rikelig rundt busker og trær.




Rydde i drivhuset.

Her snakker jeg ikke om omfattende prosjekter, men jeg fjerner visne planter og rydder opp i bambuspinner og strips. Det blir hyggeligere å komme i gang neste vår, og det hindrer (en del) uønskede gjester å overvintre. Jorden gjør jeg ikke noe med før til våren. Da sprer jeg den i et lag i bedene mine over visne blader. Det ser penere ut, og planterestene komposterer bedre.



 Noen få planter får stå litt til, kanskje det modnes et par tomater til?

Dette bør du gjøre:

Luke!

Stønn, tar det aldri slutt? Det gjør ikke det, dessverre, men du kan velge å overføre problemet til våren. Er du riktig heldig tar barfrosten jobben for deg (jeg er ikke så god på sannsynlighetsberegning, men jeg kan love deg at sannsynligheten er liten!). Men det er ikke alltid så lett å skille ønskede og uønskede spirer på våren. Så du kan like gjerne gjøre det nå.





Fjerne nedfallsfrukt!

Det ser ikke pent ut, og det er næringskilde for skadedyr. Og har du mengder, og lar de ligge lenge nok, kan elgen finne på å ha julebord i hagen din. Gjæret nedfallsfrukt er rene akevitt for drøvtyggere, og de når tredje stadiet rimelig raskt. De blir som han kranglete kollegaen som kjefter på sjefen og aldri vil hjem.


Elg på tredje stadiet
Dette kan du gjøre:

Dele stauder.

Hovedreglen er at du deler vårblomstrende stauder på høsten, og høstblomstrende stauder på våren. Jeg bryr meg ikke så mye om slikt, jeg deler når det passer meg. Joda, staudene ser litt pjuske ut når de deles midt i blomstring, men de dør ikke. Høsten er også en fin tid å flytte på ting. Ikke bare fordi det er gunstig å plante nå som det er fuktig i jorda, men fordi du faktisk ser hva som ikke passer. På våren er det ikke så lett å huske på hvor overdimensjonerte enkelte planter blir, eller hvor lite de blomstret fordi de ikke fikk nok sol. Er du som meg, ser du bare grønne spirer, og gleder deg over det.

Her har jeg valgt å dele en malplassert hosta. Feil tidspunkt, åpenbart, da hostaene ikke fornyer bladene sine om høsten. Dermed ser planten veldig halv ut etter planting, men til neste år blir det fint. Jeg er ganske usentimental når det kommer til deling, jeg setter rett og slett bare spaden midt i og tråkker den i gjennom. Dette gjør jeg så mange ganger som rotens størrelse tillater det.






  

Sette løk

Dette kan du lese mer om HER.




Plante høstblomster i krukkene dine.

Jeg har ingen bilder av det, for det har jeg ikke giddet. Med nedbørsrekord i september følte jeg at det var litt bortkastede penger. Jeg drar ikke på meg regndressen min for å stå og glane på noen klissblaute erikaer. (Det var en løgn, jeg har 3 erikaer, men de står under tak og ved inngangsdøren, så jeg ser dem når jeg går forbi...)

Dette kan du bare drite i:

Rake løv.

Hvorfor driver folk med dette på høsten? Det tar jo aldri slutt! La det ligge, det beskytter godt rundt røttene og gir god jord. Løv på plenen går i oppsamleren når du klipper gresset og løv på gårdsplassen går under vedlikehold, og ikke hagearbeid. Og det er ikke jeg som står for vedlikeholdet i denne familien....



Kommentarer

Populære innlegg