Huskeliste



For dere som ikke klarer å tyde dette, så er dette en huskeliste for hagen. Jeg skriver som ei kråke, men hukommelsen er dårligere enn håndskriften, så jeg setter min lit til denne. Jeg skriver liste på høsten, men ideelt sett burde man skrive huskeliste hele året, ting skal jo utføres til bestemte tider.




Blant annet har jeg tre nydelige rogner, Sorbus commixta 'Dodong' (navnet skjemmer ingen!), som må beskjæres. Noen mener tiden for dette er mellom oktober og februar, men jeg er ingen stor fan av vinterbeskjæring. Den må derfor beskjæres sensommer, noe jeg glemte i år. Derav huskeliste, så får jeg bare håpe at listen fremdeles eksisterer august 2018.

En god grunn til å skrive lister på høsten er at det er da det er lettest å se hva som passer og hva som er malplassert. Selvfølgelig kan konflikter i både farger og størrelse oppstå hele sesongen, men når man går de siste rundene i hagen før vinteren, har man gjerne årets fiaskoer friskt i minne. Jeg har blant annet klart det kunststykket å plante høstasters og høstfloks, i nøyaktig samme fargetone, ved siden av hverandre. Siden de til alt overmål også blomstrer på likt, er det en generaltabbe. Én må flyttes! Jeg har sagt at jeg er ganske usentimental i forhold til tidspunkt for flytting og deling av stauder, men til og med jeg måtte la spaden stå til våren. Sjekk den blomstringen!



I fjor flyttet jeg en gjeng strandkattehaler (Lythrum salicaria), som til tross for for Hagelands beskrivelse "Krever næringsrik, fuktig til våt jord. Kan brukes i blomsterbed og langs vannkanten.", ikke er utstyrt med snorkel. De ble faktisk ganske puslete av å stå på hagens fuktigste punkt (hvis vi ikke regner med dammen). Jeg flyttet de opp i skråningen, og da ble de så glade at de strakk seg nær en meter i været. På tross av Hagelands forsikringer om at planten har "tett, opprett voksemåte inntil cirka 70 cm". Den må altså flytte igjen, noe som selvfølgelig er opprivende for halen, men i følge Hageland er dette en "lettvint, hardfør plante". Denne gangen hadde de faktisk rett...

Det kan forresten lønne seg å ta et bilde av hva du ønsker å flytte, slik at du husker plasseringen. Til våren er ikke spirene så lette å skille.


Videre har jeg minnet meg selv på at jeg ikke skal kjøpe flere høstblomstrende stauder, men heller gå for vårblomstring. Bortsett fra en selvlysende vårfloks og en diskrét julerose, er det lite som skjer i hagen min på våren.
Ett punkt som er ekstremt viktig, faktisk såpass viktig at jeg ikke skulle behøve å skrive det opp, er: Leke mer med Alexander! Alex er min vidunderlige gartnerassistent, som trofast følger meg rundt i hagen. Dere har sikkert sett han på bilder her på bloggen, for han liker å være i sentrum og dukker opp så fort jeg tar frem kameraet. Alexander runder 10 år om noen dager, og problemet med firbente gartnere, er at de ikke varer evig. Selv om han er 2 år i både kropp og sinn, kan han plutselig finne på og pensjonere seg. Er det ikke ofte slik at tiden går altfor fort, og man glemmer å nyte den på veien? Snart er barna mine så store at de flytter ut også. Når skjedde det, liksom? Nei, nå ble jeg helt deprimert her, vi får gå videre på huskelista.


En slik liste er ypperlig for å notere planter man gjerne skulle hatt i hagen. Ofte ser man en plante man synes er fin, men neste gang du går i hagesenteret, er det ikke sikkert du husker den. Det er ikke sikkert den finnes der heller. Selv har jeg bestilt staudefrø i år, som jeg skal så i vinter (det blir en bloggpost om det...). Dette er planter jeg ikke har funnet på hagesenteret, eller som jeg synes er for dyre å kjøpe i større kvantum (plante tett, husker dere...). Noter gjerne hvilke planter som fungerte, og ikke fungerte, denne sesongen. Erteblomster er ingen suksess i hagen min. Heller ikke peonvalmuer. Sistnevnte blomstrer villig, men de passer liksom ikke inn. Alyssum, derimot, fungerte utmerket som kantplante. Tett, frodig og blomstervillig!

Og så er det alle de små og store tingene du husker, men velger å overse. Jeg har hørt at definisjonen på galskap er å gjøre den samme handlingen igjen og igjen, og forvente et annet resultat. Jeg trenger ikke å gjenta feilene mine for å vite at jeg er gal, men jeg er forbausende flink til å fortrenge ting.

Ta agurker, for eksempel: I alle årene med drivhus (kan det være 15?) har jeg plantet for mange agurkplanter. De vokser så fort, og drivhuset ser raskt frodig ut, selv om tomatene (og alt det andre) bruker litt tid. Jeg elsker følelsen av jungel som agurkplantene gir. Men så var det agurkene, da... Uansett hvor mye tzatziki, agurksalat og brødskiver med leverpostei vi klarer å sette til livs her i huset, har vi alltid et voldsomt overskudd av agurker. Selv om vi deler med venner, naboer og familie og tilfeldig forbipasserende, går likevel halvparten i komposten.



Familien Samuelsen trenger ikke 6 agurkplanter, vi trenger maks 2! Dette VET jeg, men jeg faller for fristelsen hvert år... Huskelisten skal derfor fungere som en kontrakt neste sesong.

Og så til det viktigste punktet: Fisk! Dette var siste sesongen med fisk i dammen. Yngve har trålet Finn.no i et tosifret antall år og hintet mer eller mindre diskret om mulighetene for båt. Jeg har vært veldig standhaftig, men i august, på en brygge i Skjeberg i strålende sol, måkeskrik og saltvannslukt, hadde jeg et svakt øyeblikk. To dager etter var jeg båteier. Og fisken klarer seg ikke alene hjemme i fellesferien. Vi skulle egentlig ikke ha fisk i år heller, men et rebusløp endret de planene.



Dessverre har fiskene slitt med alt unntatt lakselus i sommer, og jeg har brukt mer penger på medisiner enn på fisk. Og jeg blir skikkelig lei meg hver gang jeg finner en som driver med ryggsvømming.
Mange har et lettvint forhold til fisk, særlig gullfisk. Enkelte tror faktisk at det er en god idé å oppbevare de i en bolle. Jeg kaller det oppbevare, for det er ikke et liv for en fisk. Overlevelsesraten i en bolle på 15 liter er ikke stor. Mine  gullfisk bor i en dam på 4 000 liter, sånn til sammenligning... Nå høres jeg sikkert litt fanatisk ut, men jeg synes man skal huske på at en gullfisk er helt overgitt eieren sin, i likhet med andre kjæledyr som hund og hamster. Man har ansvar for et liv, og da er ikke et lite googlesøk før anskaffelse for mye forlangt. Og hvis noen googler gullfisk og finner denne bloggen (i likhet med en billion andre sider), lærer de at gullfisk ikke hører til i bolle!


 Uansett, meste år blir det dam med fokus på planter!


Kommentarer

Populære innlegg