Juks og bedrag - løvetann i plen


 Plenen min er på ingen måte en prydplen, men jeg liker at den er grønn. Jeg føler at løvetanna motarbeider meg på det området. Det starter så uskyldig med noen få eksemplarer som våger seg inn over tomtegrensa. Jeg har liberal innvandringspolitikk, ingen grensemurer og slapp grensekontroll. Jeg er omringet av løvetann på alle kanter, som trenger Lebensraum og er klare til å invadere. Levevilkårene ser tydeligvis bra ut i min grønne plen.


Det starter forsiktig, med en liten enklave her og der. Du hugger hodet av dem med gressklipperen, og for en stakket stund ser det grønt og fredelig ut. Men løvetanna er ikke dum, den lærer seg bare at den må ligge lavere i terrenget. Etter hvert gjør gressklipperen ingen skade på de gule hodene som ligger dypt nede i skyttergraven.


Løvetann i skyttergraven

En plante kan produsere 5000 frø på en sesong (200 pr blomst). Før du rekker å snu deg er du omringet på alle kanter, og konflikten er et faktum. Nå har du to valg: Godta okkupasjonen og endre navn fra plen til gressbakke. Eller erklær krig!
Skal vi gå for gressbakke?

Ta opp kampen...

Aller først må jeg slå et slag for forebygging. En tett, grønn plen er vanskelig å etablere seg i. Du kan lese mer om stell av plenen her.
Det vil aldri beskytte deg 100%, du må basere deg på kamp gjennom hele sesongen.
Det finnes et utall våpen på markedet. Både enkle verktøy og tyngre skyts. Ved riktig bruk er de sikkert effektive, men er hele plenen infisert står du foran en langdryg jobb. Sett av helga, liksom… Og HVIS du er så uheldig å ikke få med deg hele rota, re-grupperer planta og kommer sterkere tilbake. Og da skal du slite, for løvetanna er som sagt ganske intelligent. Nå har den lært seg utformingen på våpenet ditt, og lager røtter med fasonger som er inkompatible med verktøyet ditt. Liten suksessrate! Er røttene i tillegg store, blir det hull i plenen din som gir rom for.... løvetann!
Derfor har jeg valgt kjemisk krigføring.
Omdiskutert men effektivt. I motsetning til hagebloggere flest har jeg ingen ambisjon om økologisk hage. Jeg synes ikke vi skal pøse på gift ukritisk, men mottoet mitt er tross alt en enklere vei til hage. Og plenrens er raskt og effektivt. Den dreper tofrøbladete planter (løvetann, groblad, hestehov osv), men lar gresset (enfrøbladete) stå. Og kløver, for de av dere som synes det er fint. For min del kunne den også godt forsvinne.








Du sikter ganske enkelt på hver plante og spruter, deretter kan du slappe av og sole deg mens kjemien jobber. Allerede dagen etter vil du se at løvetanna er litt uvell, og om kort tid visner den bort og gresset gjenerobrer flekken.
Sliten løvetann
Bruksanvisning står på flasken, men siden været sjeldent er sammarbeidsvillig og jeg blir stresset av lang plen, går jeg en runde nå og da. Det er også bedre enn skippertak, for det er alltid noen du overser.

Kommentarer

Populære innlegg