Gjødsling av plen

Mange grøsser når jeg nevner gjødsling av plen. Plenen vokser så fælt, det blir så mye å klippe... Samtidig ønsker de fleste en sunn, grønn plen uten ugress og mose. For å oppnå dette MÅ man gjødsle, man kommer ikke utenom.
Jeg elsker å gjødsle! Heldigvis er jeg over middels glad i å klippe gress også, for gressklipperen har det travelt i hagen vår. Til gjengjeld blir jeg belønnet med grønn plen uten mose, på tross av ypperlige forhold den siste. Her er min oppskrift:

Når, og hvor ofte, skal man gjødsle?

På grunn av uberegnelig vår i landet vårt er det umulig å antyde en dato for når man gjødsler første gang. Men det har liten hensikt å gjødsle før plenen begynner å grønnes.


Gjødsel lagres ikke i jorda, så det som ikke taes opp av plantene vaskes vekk. Det er bortkastede penger og ikke særlig bra for miljøet. Deretter er det individuelt hvor mange ganger man ønsker å gjødsle, men det ideelle er lite og ofte. Omtrent slik vi mennesker burde spise.
Jeg gjødsler plenen siste gangen i begynnelsen/midten av august. Jeg ønsker at plenen skal stagnere veksten da, slik at den blir klar for vinteren. Det finnes "sengjødsel" for plen som man kan bruke frem til september, men denne har jeg ikke forsøkt.

Hva skal man gjødsle med?

Jeg mener at all gjødsel er bedre enn ingen gjødsel. Likevel har jeg noen preferanser. Til førstegangs- og sistegangsgjødsling foretrekker jeg gjødsel med lavt nitrogeninnhold (vi kommer tilbake til hvordan man finner ut av dette). Jeg bruker helst naturgjødsel som inneholder mye organisk stoff og som løses opp sakte. I vekstsesongen bruker jeg like gjerne kunstgjødsel eller blandingsgjødsel (for eksempel hønsegjødsel tilsatt ekstra næring) med høyt nitrogeninnhold, som virker raskt og gir skikkelig sprut i plenen (husk at jeg liker å klippe gress).




NPK: Hva f...n er det??

På gjødselsposene står det ofte 3 tall, som kanskje ikke forteller den jevne hageeier noe som helst. Disse tallene forteller noe om fordelingen av N (nitrogen), P (fosfor) og K (kalium). Dette er de tre næringsstoffene plantene trenger mest av.


Nitrogen er viktig for plantens grønne deler, altså bladene. Gjødsel med høyt nitrogeninnhold kan derfor med fordel benyttes på plenen i vekstsesongen, for å gi mye vekst og intens grønnfarge.
Fosfor er viktig for rotsystemet. Gjødsel med høyt innhold av fosfor er derfor ideelt i begynnelsen og slutten av sesongen.
Kalium fremmer blomstring og fruktsetting, noe som ikke er så viktig for plenen vår. Men kalium er også viktig for å modne planten for vinteren, derfor er gjødsel med høyt innhold av kalium ideelt sent i sesongen.
Men for å gjøre forvirringen komplett har mange produsenter sluttet å merke NPK på gjødselssekkene sine. Da må man rett og slett forholde seg til hva det står på posen at gjødselen egner seg til (grønn vekst/blomstring/barvekster/roser osv).

Hvor mye gjødsel skal man ha på?

På gjødselposen er det angitt hvor mange kvadratmeter posens innhold rekker til. Plengjødselsposen på bildet over inneholder 15 liter gjødsel som rekker til 200m2. Hvis man er inmari god i matte kan man sikkert regne seg frem til hvor mange korn som skal til pr kvadratmeter, men matte er ikke min sterke side. Etter mange års trening får jeg en slik pakke til å holde til hele plenen min, som er på ca 200m2. Da ser det slik ut:
Ser dere de små, hvite kornene?


Husk at det er bedre med for lite enn for mye. Gjødsle heller flere ganger.

Hvordan gjødsler man (teknikk)?

Det finnes sikkert like mange gjødselsteknikker som det finnes gjødselstyper. Man kan kjøpe diverse remedier for påføring, slik at gjødslingen skal bli jevn. Dette er et par verktøy som jeg fant i boden min. hvis dere synes de ser litt nedstøvet ut, så er det forde de er det. Jeg bruker helst hånden når jeg fordeler gjødsel. Jeg heller gjødsel i en bøtte som er lett å bære med se


Deretter tar jeg en håndfull gjødsel og rister forsiktig ut foran meg mens jeg går systematisk frem og tilbake på plenen. Pass på at det ikke blir overlapping, for det gir skjolder. Og uansett hva du gjør, ikke kast gjødsel i buer ut over plenen. Gjødselen fordeler seg ikke på den måten og du får en plen med grønne halvmåner.



Regn? Vanning? Regn og vanning?

Gjødsling av plenen skal ideelt gjøres når det regner. Sprederen vil neppe gi nok vann, og den gir heller ikke jevn vanning over hele plenen. Hvis overgartneren skrur av kranene rett etter at du gjødslet, eller plutselig blir gjerrig på vannet, kan vannspreder være et godt tilskudd.

Kommentarer

Populære innlegg