Forlatte inneplanter


"Don’t You Forget About Me" synger Simple Minds i 80-talls-klassikeren fra filmen The Breakfast Club. I stua vår er det allsang!
For omtrent når telen går, løsriver jeg meg fra sofaen, og vender ikke tilbake før frosten setter inn. For mens jeg gjødsler, klipper, vanner og luker i hagen, står stueplantene alene igjen inne. De sulter og tørster og er sugne på sol. Ut i fra Monsteras nye, limegrønne blader, er det tydelig at Yngve’s behov for skygge ikke er kompatibelt med plantenes behov for lys.

Jeg skal ikke gi noe særlig råd om stell av inneplanter. Alle som kjenner meg vet at jeg legger igjen gartnerkunnskapene mine sammen med hagehanskene før jeg går inn. Når jeg flyttet inn til Yngve hadde han eføy og fredslilje. Eføyene gikk dukken etter noen uker i min varetekt, og fredsliljen ble omplassert før den møtte samme skjebne. Jeg har klart det kunsstykket å drepe en yuccapalme (flere år før det var inn med slitne yuccapalmer) og her om dagen oppdaget jeg at kaktusen på badet var død. Døsårsaken var noe uvanlig når vi snakker om kaktus; den hadde tørstet i hjel.



Men et par enkle tips kan du få. Planter trenger mat, vann og lys, uansett om de bor ute eller inne. Hvis du likevel ikke tilbringer så mye tid inne, kan du legge din indre interiørarkitekt litt på hylla og samle plantene på ett sted. Fortrinnsvis et sted med lys, men ikke direkte sol. Da blir det lettere å huske alle sammen når du vanner, og du kaster ikke bort dyrebare minutter på å gå fra rom til rom. Sommeren er kort!


Velg planter som tåler en støyt. Sommeren er kanskje ikke tiden for krevende, tørste planter. I år er vindusblad (Monstera deliciosa) og kinesisk pengeblad (Pilea pepperomides) de store "it-plantene". De har prydet hvert eneste interiørblad siden i fjor høst. Begge er utrolig enkle å få til, og du kan strekke dem utrolig langt når det gjelder vanning. Husk bare å ikke være ekstra snill når du endelig husker å vanne, de er lette å drukne. Velger du å gå for blomstrende planter er orkidéer eller ildtopp ypperlige valg. Ildtopp er skikkelig ut nå, og det har den vært så lenge at den straks er på moten igjen. Tror jeg. Et innsidetips om du vil være en trendsetter...



Moteplanten pilea før og etter vanning.
Pilea har vært litt vanskelig å få tak i. Det sies at alle plantene i vesten kommer fra samme morplante, og siden formering skjer ved deling, har spredningen skjedd ved at avleggere har blitt gitt til venner og kjente.



En dehydrert og desperat monstera har tatt saken i egne hender og har laget luftrøtter på jakt etter vann. Disse kan bare klippes av, i likhet med luftrøtter på orkidé.

Og når det gjelder gjødsel trenger ikke det være så vanskelig. All gjødsel er bedre enn ingen gjødsel, husker du kanskje, men det er en fordel å styre unna hønsegjødsel og neslevann. Det kan jo hende det bor noen med luktesans sammen med deg. Jeg har prøvd og det blir oppdaget! Jeg bruker ganske enkelt gjødselpinner fra floralux. Det er så mye styr med flytende nærlig som skal blandes i vann. Sommeren er kort! Det er ikke ideelt, men det er bedre enn ingenting. Bare husk og etterfyll!



Oregano har helt tydelig bedre kår i drivhuset enn på kjøkkenhylla!

Kommentarer

Populære innlegg