Det Blå Huset - Industrihagen


Den nå hemmelige hagen til Det Blå Huset er ikke like preget av fargen blå som skyggehagen. Her er det skarpe, varme farger og tankene dras mot sydligere strøk.



Hagen er anlagt på restene av det som en gang var en fabrikk. Fabrikken ser man ikke mye til, men betonggulvet står igjen, og på dette er hagen anlagt. Det er nesten uforståelig at det går an å lage hage på et fabrikkgulv, men eierne har klart å gjøre betongplaten til en frodig dog noe utradisjonell hage. Eierne har tydeligvis utpreget estetisk sans og inngående plantekunnskap. Og en god porsjon humor. 


Planter trenger jord, så rett på betonggulvet står de riktignok ikke. Noen steder er det hull i gulvet som eierne har fullt med jord, noen bed er opphøyet og så er det mange, mange krukker. Plantevalget er også her begrenset. I utkanten av hagen, utenfor betongplaten, finner vi noen roser som trives utmerket. Langs gjerdet som omkranser hagen er det kraftige riddersporer og storhjortetrøst. Men innenfor den gamle fabrikken er det tørketålende stauder og kaktus i potter som gjelder.




Jeg hadde aldri sett fløyelstjæreblomst(Lychnis coronaria) før jeg reiste til Skåne første gang. I denne hagen kom den virkelig til sin rett. Det er ikke alltid man finner den i handel og planten er bare toårig. Men den er kjempelett å så og selvsår seg flittig. Frøplantene tåler flytting veldig godt, noe som er bra, for det er ikke i alle bed den passer. Selv ble jeg så inspirert av denne hagen at jeg dro hjem og sådde noen selv. Det var ett av de øyeblikkene jeg glemte at hagen min skal være ton-i-ton. Fargen beskrives som karminrød, og er en vanlig farge i kunstnerens palett. Den er rålekker sammen med oransje, gult og blått. Blant sarte pasteller er den sjokkerende sterk, jeg får nesten vondt i øynene. Derfor luker jeg de vekk hvert år, men innerst inne elsker jeg dem, så lukingen er ganske halvhjertet og slik har det seg at det alltid dukker opp noen malplasserte individer i hostabedet mitt. Den finnes foresten også i hvitt. Innmari hvitt!

Snakker om luking, denne hagen er svært uformell og det er ikke lagt skjul på at det arbeides. Over alt står fargerike plastbøtte med ugress som har måttet bøte med livet. Blir man sliten finnes det alltid en kjøkkenstol i en glad farge. Og murstein man "sikkert får bruk for en vakker dag" er stablet i uryddige hauger som i seg selv blir en dekorasjon.










Ting trives i veggen til Det Blå Huset



Kommentarer

Populære innlegg