"Jord" er ikke alltid jord

Tomat 'Gardeners Delight'
 Fra venstre: 
Jord Premium (Plantasjen) Plantejord Pluss (Hageland),, Torvfri Jord (Plantasjen), Urte- og Grønnsaksjord (Plantasjen)

På hagesentrene er det som regel et godt utvalg av jordtyper, og det er ikke alltid lett å vite hvilken man skal velge. Jord er dyrt og det er fristende å velge den billigste. Særlig for oss som bruker en del gjennom sesongen. Men har prisen sammenheng med kvaliteten, eller blir vi lurt til å kjøpe dyr jord for at produsentene skal tjene mer penger?

Jeg har gjort et lite eksperiment, for å se om det er så stor forskjell. Siden det er vår og mange har frøplanter stående i vinduet (eller på spisebordet, kjøkkenbenken, boden, akvariet), har jeg tatt utgangspunkt i selvsådde tomater og agurker og jord beregnet for dette. Spesialjord som Rhododendronjord og Rosejord er ikke med denne gangen.

Slik testet jeg:

Jeg sådde alle plantene i såjord med vermiculite, deretter pottet jeg om med de utvalgte jordtypene.  Jeg har forsøkt å gi så like forhold som mulig, men noen av jordtypene tørket fortere enn andre, så disse plantene har blitt vannet oftere. Lysforholdene kan også ha variert, men jeg prøvde å finne et gjennomsnittlig eksemplar. Jeg har vannet med gjødsel innimellom, så plantene er nok kraftigere enn de ellers ville vært. Jeg presiserer at dette er et lite eksperiment, ikke vitenskapelig forskning.

Jordtypene som er brukt er:

  • Premium Blomsterjord (Plantasjen). Pris 199.
  • Urte- og grønnsaksjord (Plantasjen). Pris 179.  
  • Torvfri Blomsterjord (Plantasjen). Pris 249
  • Plantejord Pluss (Hageland). Pris: 3stk for 250
  • Plantejord (Hageland). Pris: 5stk for 300. 

Jord Premium fra Plantasjen er torvredusert og kraftig gjødslet. Den var litt klumpete å jobbe med, men uten disse lange trevlene med torv som ofte blir hengende utenfor potten om du ikke passer på. Den sugde raskt til seg vann fra skål og holdt godt på fuktigheten.

Urte- og Grønnsaksjord fra Plantasjen er også merket økologisk. Den er kraftig gjødslet. Jeg synes den inneholdt mye sand, noe som er forståelig når den er produsert for urter. De liker ikke å stå med beina i vann, og det slapp de her. Jorden sugde opp vannet fra skål litt saktere enn de andre og tørket også fortere.

Urter i urtejord

Torvfri Blomsterjord (Plantasjen): På forhånd hadde jeg store forventninger til denne. Den føltes fet og fin, uten å være kompakt. Torvfri jord regnes også som miljøvennlig, så jeg hadde skikkelig godfølelse der jeg satt og pottet om. Jorden var god å jobbe med, men inneholdt litt for mye småkvist. Struktur er bra, men jeg syntes det ble i overkant. Jorden tørket fortere enn de andre merkene, dermed måtte jeg passe ekstra på, men den sugde til seg vann greit fra skål.


Plantejord Pluss fra Hageland inneholder torv, men anbefales til økologisk dyrking. Det reklameres med at torven skal være godt omdannet, og den hadde ikke disse lange trevlene som torvjord ofte har. Den inneholder også kompostert bark, men jeg synes ikke den ble for strukturert. Sugde raskt til seg vann fra skål og holdt godt på fuktigheten.

Fra venstre: Dyrt og billig fra Hageland





Plantejorden fra Hageland: Jeg hadde ingen forventninger til denne. Den er billig, føles billig og presterer dårlig. Til Hagelands forsvar skriver de at den bør blandes med kugjødselkompost, noe jeg ikke gjorde. Jorden er trevlete og vanskelig å få i potten uten å søle. Den suger opp vann greit fra skål, men holder altfor lenge på fuktigheten. Den kollapset også fort og ble kompakt og hard, med skorpe på. 


Plantejorden fra Hageland kollapset etter kort tid.

Dessverre fikk den ikke bli med på gruppebildet, da den brakk to blader under flytting. Men på bildet under kan dere se forskjellen i farge og størrelse på bladene.

Til venstre Plantejord fra Hageland, til høyre Plantejord Pluss fra samme kjede.

Konklusjon:


Premium Blomsterjord (Plantasjen) skryter av å være deres beste jord, og jeg skal ikke nekte for det. Den gir kraftigst vekst, kompakt plante og god farge. En veldig god jord til en ganske stiv pris. Den beste jorden!

Torvfri Blomsterjord (Plantasjen) og Plantejord Pluss (Hageland) gir god vekst og farge og presterer ganske likt. Den første koster 249 for 40L, den andre koster 250 for 3 x 50L. No-brainer, med andre ord, hvis du ikke er fanatisk opptatt av torvfri jord. Plantejord Pluss fra Hageland gir mest for pengene!

Urte- og Grønnsaksjord (Plantasjen) egner seg godt til urter, men i forhold til de andre blir den  for skrinn til krevende planter som tomater og agurker. Prisen er hyggelig, men gjenspeiler nok innholdet.

Plantejord (Hageland) er ikke egnet til dyrking av tomat og agurk. Du kan like gjerne bruke innholdet i støvsugerposen din.

Enorm forskjell: Premium Blomsterjord fra Plantasjen og Plantejord fra Hageland. (Den siste er ikke pottet opp, så forskjellen blir nok ekstra stor) Sorten heter 'Iznik'



Kommentarer

Populære innlegg