Stiklinger av stiklinger av stiklinger...



Jeg har ikke så mange krukker, men de er til gjengjeld store, så det gjør vondt i lommeboka når de skal fylles opp med sommerblomster.
Å så sommerblomster fra frø er en glimrende måte å spare penger på, ellers kan jeg anbefale stiklinger. Hagesentrene selger i disse dager stiklinger og i forrige uke slo jeg til på et tilbud med 4 stk for 100 kroner. Når jeg tenker meg om er ikke det et varp, akkurat, for det er 25 kroner for en liten plante i en enda mindre potte. Er man heldig kan man finne samme plante i utvokst størrelse til bare noen kroner mer når det blir sesong (hvis sesongen noen gang kommer), men noen av oss er utålmodige.

Spørsmålet blir da om det er noe jeg kan gjøre som forsvarer prisen. Jo, jeg kan ta stiklinger av stiklingene! Morplanten blir mer lubben og jeg får noen ekstra planter. Deretter gjentar jeg prosessen til jeg har ønsket antall planter.

Jeg kjøpte muligens de minst spennende stiklingsplantene på markedet i år. Den vanlige lilla hengepetuniaen og to sorter fuchsia. Ikke så inspirert, men det funker her hos meg. Den lilla fargen passer godt i solveggen hos oss, da man lett får sveiseblink av de hvite veggene på huset. Og inngangspartiet er overbygget i slik grad at det er en hel dagsmarsj å komme fra gårdsplassen til døra. Man går beskyttet for vær og vind så lenge at bikkja tørker på veien. Men de eneste blomstene som blir fine i det sparsommelige sollyset er fuchsia. (For å være ærlig er det de eneste plantene jeg har prøvd, og siden det funket har jeg ikke giddet å endre på det. Men jeg tar veldig gjerne imot forslag til andre skyggetålende sommerblomster!)



Stiklingsplantene var friske og fine da jeg kjøpte dem, og etter å ha blitt pottet om i større potte og god jord, fikk de virkelig fart på seg! Etter 6 dager var det flere gode skudd som egnet seg for nye stiklinger. Jeg klippet de av med en ren saks, og fjernet deretter de nederste bladparene. I bladfestene finnes det ekstra mye veksthormoner, så her er utgangspunktet godt for rotsetting.



Jeg ønsker ikke at planten skal ha mer grønt enn den klarer å forsyne med vann den første tiden, men planten må også kunne nyttegjøre seg sollys, så kun de øverste bladene fikk sitte igjen.

Jeg brukte såjord, men når det gjelder såpass villige planter som jeg har valgt tror jeg ikke jorden har så mye å si i første fase. Så snart de har satt røtter blir de pottet om til større potter og god jord. For å unngå uttørring de første døgnene har jeg tredd en frysepose over potten. Husk å lage luftehull og trekk toppen godt om slik at det blir godt med luft til planten, slik unngår du at den råtner. 



Noen sverger til rotningsmiddel, men jeg har aldri brukt det og likevel har jeg hatt høy suksessrate, så jeg ser ingen grunn til å begynne med det nå. Hvor lang tid det tar avhenger av planten, men det kan fremskynde prosessen hvis du plasserer potten på et varmt underlag. De gangene jeg har ønsket å stiklingsformere litt mer vriene planter enn petunia, har jeg plassert de oppå et akvarium. Jeg regner med at varmekabler har samme effekt. Et lite innsidetips som jeg bruker når jeg tar stiklinger utendørs, er å stikke den helt inntil plasten på en svart plastpotte. Her gjør den mørke fargen at jorden innenfor varmes opp, og vipps så har du røtter.

Stiklingsformering fungerer på nær sagt alle planter, så det er bare å prøve for dere som har litt mer fantasi i planteveien enn jeg har.




Kommentarer

Populære innlegg