Derfor blomstrer det så flott i år




Mange opplever overdådig blomstring på diverse trær i år. Pollenallergikere kan skrive under på at bjørka har gjort en formidabel innsats for å forringe livskvaliteten denne våren. Og uten å påberope meg synske egenskaper, så spår jeg tilsvarende overflod på prydbusker og roser om litt. Det er flott å se på, men ikke nødvendigvis kjempegode nyheter.


Sommeren i fjor var hard for de fleste hager. Tørken og varmen var ekstrem, og som hageeier var det ikke så rent lite traumatiserende å se hagen visne foran øynene mine. Jeg skal innrømme at jeg har gått mange runder i hagen allerede denne våren, for å se om staudene dukker opp igjen, eller om de takket for seg en gang for alle. Det ser heldigvis ut som de valgte riktig overlevelsestaktikk da de takket for seg en gang på midtsommeren i fjor, for de aller fleste dukker opp igjen.

Trær og busker kvittet seg med så mye bladverk som mulig i fjor, for å hindre vanntap. Hos oss sto bjørkene nesten uten blader før de første høststormene (hvis de kan kalles det på Indre Østland). Man skulle tro at de ble svekket av dette, så hva skyldes denne friske, overdådige blomstringen? 




Det er faktisk en overlevelsestaktikk. Planten har merket seg at det er dårlige kår der den står, og konsentrerer seg om neste generasjon. Blomstring er jo reproduksjon, og håpet er at "barna" finner bedre levevilkår enn morplanten. Dette gjelder ikke bare de typiske prydplantene, mange thujahekk-eiere vil bekymre seg for brune hekker utpå sommeren. Hvis de ser nærmere etter, vil de se at det er kongler. Forøvrig spår jeg generelt kongleår i år.




Så hva kan vi gjøre for å hjelpe planten og overbevise den om at den bør konsentrere seg om egen helse?

Først og fremst må vi sørge for at planten mottar, og nyttegjøre seg, det vi gir den av vann og mat. Fjern ugress som er i direkte konflikt med røttene. Særlig gress har en tendens til å rappe både vann og gjødsel før den når treets røtter. Så luking er første steg. Lag gjerne et trespevl  Markdekke av hageavfall er heller ikke dumt, da det gir næring og holder på fuktigheten. Gressklipp anbefales på det sterkeste!


Trespeil
Vi bør også gjødsle godt denne sesongen. Dere har sikkert lagt merke til at overdreven gjødsling gir færre blomster på sommerblomster. Særlig nøysomme planter som erteblomster og blomkarse har en tendens til å bli bare bladverk, dersom vi er for flinke. Dette ønsker vi å oppnå for busker og trær i år. Masse bladverk som kan drive fotosyntese, slik at planten blir full av næring. Husk bare at gjødsel krever vann. En allerede svekket busk/tre kan fort takke for seg hvis røttene blir svidd. Så gjødsle lite og ofte og kun når det regner.

Et lite tips til alle thuja-eiere til slutt: Når dere ser tegn til blomstring (lysegule i enden av bladene) eller konglesetting, gi den en liten stuss. Ved å fjerne avkommene før de tar særlig næring fra morplanten, kan morplanten konsentrere næringen om seg selv.





Kommentarer

  1. Dette innlegget var veldig interessant å lese. Jeg hadde allerede bestemt meg for å gjødsle busker og trær litt ekstra i år, mest fordi jeg føler at det bør de ha, men ser nå hvor viktig det faktisk er. Veldig lett å forstå at med mer bladverk, vil de ha bedre forutsetning for å "få bedre helse" .
    Takk for nyttig innlegg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Turid :) Det er egentlig ganske logisk, men det er ikke alltid vi tenker på det.

      Slett
  2. Hva er den rosa buskveksten på nest nederste bilde?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en Rosemandel (Prunus triloba). Den selges ofte i hagesentrene som et lite tre, podet på stamme. Buskversjonen er mer hardfør og det finnes flere av dem i nærområdet mitt, H5.

      Slett
    2. Aha! Takk for svar, derfor jeg ikke kjente den igjen 😊 Den var jo nydelig som busk, likte den nesten bedre, men aldri sett den på hagesenter nær meg. (Lillehammer) Må sjekkes ut

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg