Det var i hvertfall fint fram til ferien




I morgen drar vi på vår første båtferie på 14 år. Det gikk ikke så bra sist (derav 14 års opphold), men jeg har store forhåpninger i år. Været denne sommeren har absolutt bidratt til å gjøre overgangen fra landkrabbe til båteier ganske smertefri.
Men å være gartner på sjøen er ikke helt uten bekymringer, nettopp på grunn av den fine sommeren. Blaker Vannverk har, som ett av svært få vannverk, ikke vanningsrestriksjoner. Men det hjelper ikke når gartneren er på sjøen!

Jeg har forsøkt å gi guttene en kjapp innføring i vanning. Ikke vanne i sola, og la vanningen stå på lenge når den først er i gang. Jeg har hatt vekslende hell med det. En av dem ringte meg for instruksjoner klokka 2 om natten. Det var i hvert fall ikke sol... Nummer to ringte meg dagen etter for å fortelle at vanningen sto på da han kom hjem fra fest utpå morgenkvisten. Det ble en skikkelig rotbløyte den natten.

Men nå skal vi altså være borte i 14 dager. Minst. Eldstemann gidder ikke å være med, så han blir hovedgartner de neste ukene. Jeg har ikke sett antydning til grønne fingre så langt, så jeg har kjøpt et automatisk vanningssystem til krukker og drivhus, som er det mest kritiske. Jeg kjøpte det i mai og siden har det ligget i pappesken i påvente av inspirasjon til å lese bruksanvisning. Den inspirasjonen kom aldri og i går kom jeg på at tiden begynte å bli veldig knapp. Jeg fikk flashbacks til studietiden og eksamen som alltid kom like brått på hvert år. Jeg monterte slanger og dyser i 30 grader, og det var bra varmt både i drivhus og på terrassen. Innen jeg skulle programmere computeren var hjernen kokt, og bruksanvisningen kunne like gjerne vært skrevet på russisk. Resultatet ble strykkarakter, det kom ikke en dråpe vann. I dag har jeg studert mer enn jeg noen gang har gjort til eksamen og jeg har kjørt så mange testrute at plantene snart må ta dykkerkurs. Jeg har trua, men går det ikke har jeg tatt med kameraet ut for å dokumentere at hagen i det minste var fin fram til ferien.



En av mange atilber.
Tsuki-Yori-No-Shisha (her er det en japaner som gjorde seg i flid med navnet)
Clematisene er tidlig på'n i år
Sitronsommerfuglen er nesten like gild i fargen som Lychnis coronaria

Cosmos er kjempefin til å tette igjen hull i rabatten. Siden jeg hadde 100% spiring på ei pakke jeg har glemt side 2013, har både jeg og venner hagen full.


Delphinium consolida er også ettårig, men vel verdt å så hvert år

Humla foretrekker Lythrum salicaria (Strandkattehale)

Tja... Hva heter jeg igjen, da?

Puddel'n er på plass, som vanlig

Det ble overdrevent mange stiklinger av petunia i år. Denne lever harmonisk sammen med  en Artemisia (ukjent sort)


Sparsommelig blomstring i dammen i år


Kommentarer

Populære innlegg